Media Release: Canadian Association Schools of Nursing / Communiqué de Presse Association canadienne des écoles infirmières

by Admin on November 23, 2013

in News

Well educated nurses save lives

(Ottawa, November 20, 2013) Rethinking the education of tomorrow’s nurses is crucial. Healthcare demands of the population are increasing with the rising rate of multiple, complex chronic illnesses and emerging new healthcare concerns. Nursing education leaders from across Canada are meeting in Ottawa this week to plan for the next generation of registered nurses.

According to the President of the Canadian Association of Schools of Nursing (CASN), Dr Linda Ferguson, “Canada’s nursing education is recognized internationally for its excellence. Well prepared generalist registered nurses save lives and contribute to better health and the wellbeing of Canadians”. Schools of nursing prepare graduate Registered Nurses with the knowledge, skills, and abilities to meet the needs of Canadians and to contribute in reforming the healthcare system.

Nursing graduates monitor and manage the care of patients/clients experiencing complex and unstable health conditions in both acute and community settings. Graduates are also prepared to improve the health and wellbeing of Canadians, address health issues related to social inequity, and to work with underserved populations. And while Registered Nurses make a unique contribution to patient centred, interprofessional health care, they are facing new challenges as the burden of chronic disease and the ageing population overwhelm health services across the country. Canadian health outcomes are not keeping up with other countries in the developed world.

At the Ottawa meeting of the Canadian Association of Schools of Nursing, more than a hundred nurses from Whitehorse to St-Johns, Newfoundland heard that the major challenges to preparing new registered nurses to meet the current complex needs of Canadians are: 1) preserving the depth and breadth of generalist preparation required to support the development of safe, competent nursing practice in our highly complex health care system, and 2) partnering with the service sector to integrate new nurses into the health system and continue their professional development.

The Canadian Association of Schools of Nursing (CASN) is the voice of nursing education in Canada. Nursing education is an innovative and evolving system integrating cutting edge knowledge, research and technologies. CASN is committed to the progressive evolution of nursing education in support of the health of Canadians.

-30-
For more information or to speak to a CASN spokesperson contact:
Dr. Cynthia Baker, RN, PhD
Executive Director
Canadian Association of Schools of Nursing
cbaker@casn.ca

Dr. Linda Ferguson, RN, PhD
President
Canadian Association of Schools of Nursing
pres@casn.ca

————————————————————————

Des infirmières bien formées sauvent des vies

(Ottawa, 20 novembre, 2013) Revoir la formation des futures infirmières est crucial en raison des exigences des soins aux personnes aux prises avec des maladies chroniques complexes et de l’émergence de nouvelles préoccupations de santé. En provenance de tout le Canada, les responsables de la formation infirmière se rencontrent cette semaine à Ottawa afin de planifier des changements dans la formation des futures infirmières.

Selon la présidente de l’Association canadienne des écoles de sciences infirmières (ACESI), Dr. Linda Ferguson, «L’excellence de la formation infirmière au Canada est reconnue à l’échelle internationale. Des infirmières généralistes bien formées sauvent des vies et contribuent à une meilleure santé et au bien-être des Canadiens ». Les diplômées de nos programmes disposent du savoir et des compétences nécessaires pour répondre aux besoins des Canadiens et contribuer à la réforme du système de santé.

Actuellement, nos diplômées évaluent, surveillent et prennent soin des patients aux prises avec des expériences de santé complexes ou instables autant dans les milieux de soins que dans la communauté. Elles ont les compétences pour améliorer la santé et le bien-être des Canadiens, intervenir face à des situations d’inégalité sociale ou auprès des populations défavorisées. Même si les infirmières contribuent de manière spécifique aux soins interprofessionnels de santé centrés sur le patient, elles font face à de nouveaux défis, alors que le fardeau des maladies chroniques et du vieillissement de la population alourdit le système de santé du pays et que la santé des Canadiens n’arrive pas à demeurer comparable à celle d’autres pays développés.

Lors de la rencontre de l’ACESI à Ottawa, une centaine d’infirmières de Whitehorse à St-John (T-N) ont compris que les principaux défis de la formation des futures infirmières incluent : 1) préserver l’étendue et la profondeur de la formation des infirmières généralistes afin d’assurer une pratique infirmière compétente et sécuritaire dans un système de santé complexe; et 2) s’associer aux partenaires des milieux cliniques afin de faciliter l’intégration des nouvelles diplômées dans le système de santé et de soutenir leur développement professionnel.

L’Association canadienne des écoles de sciences infirmières (ACESI) est le porte-parole de la formation infirmière au Canada. La formation infirmière est novatrice, dynamique et intègre les plus récentes connaissances, technologies et résultats de recherche en prenant en considération l’évolution du système de santé.

-30-
Pour toute information supplémentaire, consultez le site de l’ACESI (www.acesi.ca) ou contactez:
Dr. Cynthia Baker, RN, PhD
Directrice Générale